16 Απριλίου 2016
IC Hall | |
---|---|
09:00 - 10:00 |
Χαιρετισµοί - Πλαίσιο της Ηµερίδας
Παρόλο που η λέξη μέντορας (mentor) έχει ελληνική καταγωγή παραπέμποντας στον Μέντορα που
Εισαγωγή - ΣυντονισμόςΠολυάνθη Τσίγκου
Κολλέγιο Αθηνών-Κολλέγιο Ψυχικού, Ελληνοαµερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυµα |
10:00 - 10:15 |
Γιατί γίνεται η ηµερίδα;
Παρόλο που η λέξη μέντορας (mentor) έχει ελληνική καταγωγή παραπέμποντας στον Μέντορα που
ΟμιλητήςΓιώργος Μπαγάκης
Μονάδα Μεθοδολογίας, Πολιτικών και Πρακτικών Επιµόρφωσης, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου |
10:15 - 11:00 |
Mentoring and coaching as professional development
Across the world, mentoring and coaching are seen as powerful forms of professional development. This keynote will explore the difference between coaching and mentoring and the benefits of these for both the mentor and mentee, the coach and coachee. It will draw upon what is known from international research and practice on the impact of mentoring and coaching on new teachers and new headteachers. It will explore the issues involved in discerning appropriate challenge and the kinds of support that enable people to grow and develop effectively. Barriers to mentoring and coaching will be identified, examples given of ways to overcome them and how organisations can move towards developing a ‘coaching culture’. |
11:00 - 11:45 |
Η εµπειρία της Κύπρου στην εφαρµογή προγραµµάτων µεντορικής στήριξης
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου µετά από έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισµού της Κύπρου εφαρµόζει δύο προγράµµατα µεντορικής στήριξης: το Πρόγραµµα Εισαγωγικής Επιµόρφωσης Νεοεισερχόµενων Εκπαιδευτικών και το πρόγραµµα µεντορικής στήριξης στα πλαίσια του Προγράµµατος Επιµόρφωσης Νεοπροαχθέντων Διευθυντών σχολείων Δηµοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Το Πρόγραµµα Εισαγωγικής Επιµόρφωσης Νεοεισερχόµενων Εκπαιδευτικών και µεντόρων στοχεύει στην εκπαίδευση των νεοεισερχόµενων εκπαιδευτικών και των µεντόρων τους η οποία µπορεί να θεωρηθεί ως µια µορφή συνεχούς επαγγελµατικής επιµόρφωσης και η οποία ενσωµατώνεται στην επαγγελµατική πρακτική στη σχολική µονάδα. Το Πρόγραµµα - το οποίο 4 άρχισε από το 2008 να προσφέρεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου - επιδιώκει να καλύψει τις ανάγκες των νεοεισερχόµενων εκπαιδευτικών ως προς την ψυχολογική, διοικητική, επαγγελµατική και αυτοαξιολογική παράµετρο του έργου τους. Παράλληλα, αποσκοπεί στο να ενισχύσει τους µέντορες, ούτως ώστε και αυτοί µε τη σειρά τους να είναι σε θέση να στηρίξουν τους νεοεισερχόµενους εκπαιδευτικούς στο έργο τους. Ο θεσµός του µέντορα εφαρµόζεται επίσης στο Πρόγραµµα Επιµόρφωσης Νεοπροαχθέντων Διευθυντών σχολείων Δηµοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Για έναν Διευθυντή που ήδη εργάζεται, η στήριξή του από ένα µέντορα µπορεί να αποτελέσει µια ισχυρή µορφή µάθησης και βελτίωσης στη εργασία του. Οι νέοι/νέες Διευθυντές/τριες έχουν την σηµαντική ευκαιρία να εκπαιδεύονται στις βασικές γνώσεις και δεξιότητες ηγεσίας κάτω από την καθοδήγηση ενός έµπειρου Διευθυντή-Μέντορα. |
11:45 - 12:30 |
Το πρόγραµµα Mentoring του Ελληνοαµερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος και το ελληνικό πλαίσιο
Από το 2009, άρχισε να εφαρµόζεται συστηµατικά στο Ελληνοαµερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυµα (Κολλέγιο Αθηνών και Κολλέγιο Ψυχικού) πρόγραµµα mentoring. Πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε το London Institute of Education και αποτελεί µέρος ενός ευρύτερου διετούς Προγράµµατος Παιδαγωγικής Κατάρτισης νεοεισερχοµένων εκπαιδευτικών, που πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου. Στην εισήγηση, θα παρουσιαστεί το πρόγραµµα, που, το 2014- 15, υλοποιήθηκε για τέταρτη φορά. Πιο συγκεκριµένα, θα παρουσιαστούν τα βασικά στοιχεία του τρόπου υλοποίησης του προγράµµατος, η ανάλυση δεδοµένων και συµπεράσµατα από τα τρία χρόνια υλοποίησής του. Επιπλέον, µε βάση τα προηγούµενα, θα επιχειρηθεί µια ευρύτερη συζήτηση για τις δυνατότητες αξιοποίησης των µεντόρων σήµερα στη χώρα µας ως µορφής ενδοσχολικής επαγγελµατικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών (school-based). ΟμιλητήςΝατάσα Σκορδά
Μονάδα Μεθοδολογίας, Πολιτικών και Πρακτικών Επιµόρφωσης, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου |
12:30 - 13:00 | Διάλειµµα |
13:00 - 13:45 |
Το πρόγραµµα Mentoring του Τµήµατος της Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστηµίου της Αθήνας: Aνάπτυξη και Προοπτικές
Στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης των τεταρτοετών φοιτητών του Τµήµατος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστηµίου Αθηνών, από το 2006, έχουν γίνει συστηµατικές προσπάθειες για την εκπαίδευση και επιµόρφωση των συνεργαζόµενων καθηγητών µας ως Μεντόρων. Η παρουσίαση θα εστιάσει στο πρόγραµµα εκπαίδευσης των Μεντόρων, τις αρχές του, το περιεχόµενό του καθώς και τα αποτελέσµατα της αξιολόγησής του από τους µέντορες και τους φοιτητές. ΟμιλητήςΕυδοκία Καραβά
Τµήµα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών |
13:45 - 14:30 |
Εκπαιδεύοντας µέντορες: αποτιµήσεις και προοπτικές µιας προσπάθειας στο Τµήµα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ)
Παρόλο που η λέξη μέντορας (mentor) έχει ελληνική καταγωγή παραπέμποντας στον Μέντορα που
|
14:30 - 15:00 | Διάλειµµα |
15:00 - 15:30 |
Εµπειρίες και προτάσεις στο πλαίσιο των µεντόρων
(πέντε παράλληλες οµάδες) Η θέα από το παράθυρο του µέντορα, IC Hall. Φωτεινή Βενέτη, 4ο Δηµοτικό Σχολείο Υµηττού Στο παρακάτω εργαστήριο θα προσπαθήσουµε να (δια) πραγµατευθούµε την εµπειρία του Μέντορα του Αγγλικού Τµήµατος του Πανεπιστηµίου της Αθήνας µέσα από: α) τα αποτελέσµατα -θετικά και αρνητικά- που αυτό το πρόγραµµα µπορεί να έχει στην προσωπική και επαγγελµατική ανάπτυξή του β) τα βιώµατά του γ) τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάµεσα στον Μέντορα και τους µελλοντικούς συναδέλφους του δ) τα συναισθήµατα που µοιράζονται εκπαιδευτές, εκπαιδευόµενοι και µαθητές. Όλα αυτά θα γίνουν µέσα από µια διαφορετική προσέγγιση, αυτή της ενδυνάµωσης των διαπροσωπικών σχέσεων (µέσω δραστηριοτήτων που αφορούν στην επικοινωνία, τη συνεργασία αλλά και τη δηµιουργικότητα), της ανάλυσης των ρόλων που ο κάθε Μέντορας καλείται να αναλάβει, της απεικόνισης της ουσιαστικής ή µη ένταξης των εκπαιδευόµενων στο σχολικό πλαίσιο του Μέντορα, της αξιολόγησης που καλείται να κάνει ο Μέντορας στο τέλος της πρακτικής άσκησης καθώς και της προοπτικής -µέσα από προσωπικές εµπειρίες- για βελτίωση του υφισταµένου προγράµµατος. Μentoring/Coaching στο πλαίσιο του Προγράµµατος Παιδαγωγικής Κατάρτισης του ΕΕΙ, 1ος όροφος, αίθ. 213. Χρυσόστοµος Λευτεράτος, Ελένη Νεοφωτίστου, Δηµοτικό Σχολείο Κολλεγίου Αθηνών Το σχολικό έτος 2014-15 υλοποιήθηκε στο Ελληνοαµερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυµα πρόγραµµα Μentoring-Coaching ενταγµένο στο ευρύτερο διετές Πρόγραµµα Παιδαγωγικής Κατάρτισης. 23 ζεύγη εκπαιδευτικών αποτελούµενα από έναν µέντορα και έναν εκπαιδευόµενο (mentee) παρακολούθησαν σύντοµο θεωρητικό µέρος και συµµετείχαν σε δραστηριότητα σχεδιασµού και πραγµατοποίησης µαθηµάτων σε πραγµατικές τάξεις. Έχοντας ένα κοινό όραµα µάθησης και στηρίζοντας ο ένας τον άλλο, είχαµε ως απώτερο σκοπό την ενδυνάµωση της µάθησης των µαθητών µας. Το κλίµα ήταν φιλικό και ευχάριστο, κάτι που συνέβαλε στη δηµιουργία ασφαλούς πλαισίου συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών. Τα οφέλη ήταν πολλαπλά και για τους δύο, κυρίως από την ανατροφοδοτική συζήτηση που ακολουθούσε την κάθε διδασκαλία. Φιλοσοφία, στόχοι και πρακτικές του προγράµµατος mentoring στο Αγγλικό Τµήµα του Κολλεγίου Ψυχικού. 1ος όροφος, αίθ. 215. Νικολέτα Κανελλή, Γυµνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού, Αριστέα Κατσαρού, Λύκειο Κολλεγίου Ψυχικού. Ο θεσµός του mentoring στο Αγγλικό Τµήµα του Κολλεγίου Ψυχικού είναι αναπόσπαστο µέρος της ύπαρξής του καθώς εξασφαλίζει την συνοχή της διδακτικής πρακτικής. Η δοµή του στοχευµένου mentoring συµβάλλει αποτελεσµατικά στην οµαλή ένταξη των νέων εκπαιδευτικών και τον εµπλουτισµό της εµπειρίας των ήδη υπάρχοντων µελών του Τµήµατος. Εκτός από τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τα διαφορετικά µοντέλα mentoring που εφαρµόζονται στο Τµήµα µας, θα αναλυθεί ο τρόπος που δοµείται το πρόγραµµα, ο τρόπος αξιολόγησής του και θα παρουσιαστεί ένα παράδειγµα σχέσης µέντορα και εκπαιδευόµενου µε σκοπό την εξαγωγή χρήσιµων συµπερασµάτων. Μentoring/ coaching - από ποιον, για ποιον, γιατί και πώς; 1ος όροφος, αίθ. 216 Άντα Σταθούλια, Γυµνάσιο Κολλεγίου Αθηνών Η εµπειρία συναδέλφων (mentors/ mentees) από τα Γυµνάσια και Λύκεια Κολλεγίου Αθηνών και Κολλεγίου Ψυχικού οι οποίοι συµµετείχαν σε πρόγραµµα mentoring/ coaching απετέλεσε το υλικό της έρευνας που διενεργήθηκε στα πλαίσια της εκπόνησης της µεταπτυχιακής µου εργασίας. Στην παρούσα εισήγηση θα παρουσιαστούν τα πορίσµατα – ποιοτικά και ποσοτικά- αυτής της έρευνας καθώς και η διεθνής (U.S.A, European) πρακτική οργάνωσης µεντορικών προγραµµάτων (mentoring programmes/ schemes) µε συγκεκριµένα πρωτόκολλα διαχείρισης (mentoring models). Στόχος της εισήγησης είναι η ανάδειξη του θεσµού της µεντορείας πέρα από τo παραδοσιακό δυαδικό µοντέλο, η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισµός του για την εξυπηρέτηση των αυξηµένων αναγκών του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήµατος. Διερευνώντας το πρόγραµµα κατάρτισης και ενσωµάτωσης των νέων δασκάλων κατά την εισαγωγή τους στο Δηµοτικό Σχολείο Κολλέγιο Ψυχικού µέσω του προγράµµατος Mentoring, 1ος όροφος, αίθ. 226 Θωµάς Νάκος, Δηµοτικό Σχολείο Κολλεγίου Ψυχικού 7 Οι νέοι δάσκαλοι µε ή χωρίς διδακτική εµπειρία αντιµετωπίζουν το ζήτηµα της οµαλής ενσωµάτωσής τους µέσα σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον. Οι ανάγκες προσαρµογής µπορεί να είναι διαφορετικές µεταξύ των έµπειρων ή µη δασκάλων, αλλά η προσπάθεια και των δύο κατηγοριών να αποτελέσουν ενεργά στοιχεία της σχολικής κουλτούρας και να ενσωµατωθούν σ' αυτήν είναι δεδοµένη. Η ισχύουσα κατάσταση του προγράµµατος εισαγωγής και κατάρτισης των νέων δασκάλων στο Σχολείο µας διερευνάται στην έρευνα που θα παρουσιαστεί µέσω των απαντήσεων όλων των εµπλεκοµένων µερών στα ερευνητικά ερωτήµατα. Η έρευνα εντοπίζει τις περιοχές του προγράµµατος που απαιτούν βελτίωση και προτείνει τρόπους αντιµετώπισης. |
15:30 - 16:30 |
Αλληλοτροφοδότηση και σύνθεση
Παρόλο που η λέξη μέντορας (mentor) έχει ελληνική καταγωγή παραπέμποντας στον Μέντορα που
ModérationΓιώργος Μπαγάκης
Μονάδα Μεθοδολογίας, Πολιτικών και Πρακτικών Επιµόρφωσης, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου |