Among the most venerable of the Athens’ sanctuaries, the City Eleusinion has a very long history of around 1000 years of continuous use. In addition to the architectural remains that have been uncovered, the area has produced a wealth of other finds: official state decrees, sacred laws, honorific decrees, terracotta votive vessels, marble votive reliefs, inscribed statue bases for portrait monuments, and a variety of sculpture in the round. Based on this evidence, the portraits set up in the City Eleusinion range in date from the fourth century BC to the fourth century AD, documenting around 800 years of votive portrait practice in Athens. In this paper I focus on the portrait statues set up during two important periods: the fourth century BC, when votive portrait statues were first set up in the sanctuary, and the second century BC, when one can detect a number of important changes in votive portrait practices.
Ανάμεσα στα πιο σημαντικά ιερά της Αθήνας, το Ελευσίνιο, έχει μια μακρά ιστορία περίπου μιας χιλιετίας συνεχούς χρήσης. Εκτός από τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα που έχουν αποκαλυφθεί, η περιοχή έχει να επιδείξει πλούτο ευρημάτων: επίσημα κρατικά διατάγματα, ιερούς νόμους, τιμητικά διατάγματα, πήλινα αναθηματικά αγγεία, μαρμάρινα ανάγλυφα, ενεπίγραφες βάσεις αγαλμάτων για μνημεία πορτραίτων και πλήθος γλυπτών. Με βάση τα στοιχεία αυτά, οι προσωπογραφίες που στήθηκαν στο Ελευσίνιο τοποθετούνται από τον 4ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αι. μ.Χ., και τεκμηριώνουν περίπου 800 χρόνια αναθηματικών προσωπογραφιών στην Αθήνα. Στην παρουσίαση αυτή θα εστιάσω στα πορτραίτα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια δύο σημαντικών περιόδων: τον τέταρτο αιώνα π.Χ., όταν στήθηκαν για πρώτη φορά αναθηματικά πορτραίτα στο ιερό, και τον δεύτερο αιώνα π.Χ., κατά τον οποίο μπορεί κανείς να ανιχνεύσει μια σειρά σημαντικών αλλαγών στις πρακτικές των αναθηματικών πορτραίτων.