ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Τι είναι μουσικό ταλέντο; Ποια είναι η φύση του; Πώς λειτουργεί; Πώς αναπτύσσεται;
Η έννοια του μουσικού ταλέντου απασχολεί την επιστημονική κοινότητα από τον 20ό αιώνα, και μέχρι σήμερα θεωρείται δύσκολο να αποσαφηνιστεί. Εντούτοις, οι έρευνες των τελευταίων δεκαετιών στους τομείς της ψυχοακουστικής, νευροφυσιολογίας, γνωστικής ψυχολογίας και ψυχο-μουσικολογίας έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το μουσικό ταλέντο επηρεάζεται τόσο από τους γενετικούς παράγοντες όσο και από το περιβάλλον. Επιστημονικά αποδεδειγμένο είναι επίσης ότι ο εγκέφαλος σχηματοποιείται με βάση τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος και ότι τα εγκεφαλικά κύτταρα χρειάζεται να δεχθούν συγκεκριμένα ερεθίσματα σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους προκειμένου να αναπτυχθούν οι διάφορες ικανότητες του ατόμου. Αναλόγως συμβαίνει και με τη μουσική ανάπτυξη. Επομένως, όσο νωρίτερα εκτεθεί ένα άτομο σε ένα πλούσιο μουσικά περιβάλλον, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ικανότητά του να κατανοεί και να χειρίζεται τη μουσική φυσικά, σαν να ήταν και αυτή μια μητρική γλώσσα. Τα δεδομένα αυτά καθιστούν προφανή τη σημασία της γονικής ευαισθητοποίησης και δραστηριοποίησης για παροχή μουσικών ερεθισμάτων στα βρέφη, νήπια και παιδιά μέσα από λιγότερο ή περισσότερο οργανωμένα πλαίσια.
Διάλεξη-παρουσίαση: Δέσποινα Σκανδαλάκη, μουσικοπαιδαγωγός
Η διάλεξη πραγματοποιείται με αφορμή το πρόγραμμα μουσικής αγωγής «Ευμουσία» για βρέφη και νήπια και αφορά γονείς, μουσικούς, εκπαιδευτικούς, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο.
Το πρόγραμμα με τίτλο «Μαμά, ώρα για Μουσική!», έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής την περίοδο 2018-2019 σε κύκλο 8 συναντήσεων:
Γονείς και νήπια καλούνται να μοιραστούν και να μάθουν μουσική σε ένα χαρούμενο περιβάλλον, πλούσιο σε μουσικά ερεθίσματα, με απαραίτητα στοιχεία τη συναισθηματική ασφάλεια και τον παιγνιώδη τρόπο. Κυριότερος σκοπός του προγράμματος είναι να οδηγήσει τα παιδιά στην ανάπτυξη μιας αδιάκοπης σχέσης με τη μουσική, την οποία θα χειρίζονται φυσικά ως μέσο έκφρασης. Μέσω μουσικών δραστηριοτήτων επιδιώκεται να επιτευχθούν στόχοι όπως η ανάπτυξη της μουσικής δεκτικότητας, της γλωσσικής ικανότητας, της μουσικότητας, της φωνητικής δεξιότητας, της κιναισθησίας, της ευφυΐας, της αυτοπεποίθησης, της κοινωνικότητας, της φαντασίας, του αισθήματος της ομαδικότητας, της μουσικής επικοινωνίας κ.α. Επίσης σημαντικός στόχος είναι η συμβολή στην ανάπτυξη της μουσικής ετοιμότητας (ρυθμική κ’ μελωδική) των παιδιών, ώστε να μπορούν να κοινωνούν στο πανανθρώπινο φαινόμενο της μουσικής στην καθημερινή τους ζωή τόσο ως παιδιά όσο και ως ενήλικες αργότερα.