13 Απριλίου 2021
Αιθουσα Τελετων | |
---|---|
18:00 - 18:50 |
Ηλεκτρικές και αυτόνομες μεταφορές στην Ελλάδα
Η πανδημία COVID-19 έφερε στον τομέα των μεταφορών (όπως και σε άλλους τομείς της οικονομίας) τεράστιες αλλαγές και ανακατατάξεις οι οποίες όμως δεν είναι πάντα αρνητικές. Στις θετικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι η ώθηση που δόθηκε στην εξοικείωση της κοινωνίας με νέες τεχνολογίες επικοινωνίας που δεν απαιτούν φυσική μετακίνηση, όπως π.χ. οι ηλεκτρονικές αγορές (παραγγελίες – παραδόσεις κατ’ οίκο), η τηλεργασία και τηλεδιάσκεψη, κ.α. Στις θετικές επιπτώσεις είναι επίσης και το γεγονός ότι οι μειωμένες μετακινήσεις την περίοδο της καραντίνας άνοιξαν ένα «παράθυρο» στο μέλλον δίνοντας στο κοινό μια πρώτη εικόνα της φιλικής προς το περιβάλλον και «βιώσιμης» (όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε) κινητικότητας. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη αποδοχή και διάθεση για εξοικείωση, στην μετα-COVID εποχή, προς τις δύο νέες τεχνολογίες μεταφοράς που προωθούνται συστηματικά τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια της δημιουργίας συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας, δηλαδή της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης (χωρίς οδηγό) κίνησης των οχημάτων. Οι δύο αυτές τεχνολογίες μεταφοράς και το επίπεδο προετοιμασίας της χώρας μας για να τις εφαρμόσει, αποτελούν το αντικείμενο της ομιλίας. Η θεώρηση γίνεται από την επιχειρησιακή κυρίως πλευρά δηλαδή τις προϋποθέσεις και παράγοντες που θα επηρεάσουν την επιτυχία και επικράτηση των δύο νέων αυτών τεχνολογιών κίνησης στην ελληνική πραγματικότητα σε αντιστοιχία και αντιπαράθεση, πάντα, με την ευρωπαϊκή και παγκόσμια εικόνα. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα υστερεί σημαντικότατα σε σχέση με όλες σχεδόν τις άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ τόσο στην ευρεία εφαρμογή και ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης όσο και στην έρευνα και τις πιλοτικές εφαρμογές των αυτόνομων οχημάτων και της προβλεπόμενης - στο όχι πολύ μακρινό μέλλον - κίνησής τους στο ελληνικό οδικό δίκτυο. Πρόσφατα, η κυβέρνηση εισήγαγε νομοθεσία και μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με στόχο μάλιστα μέχρι το 2030 τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να φθάνουν, κατ’ ελάχιστον, το 30% στο σύνολο του στόλου των οχημάτων της χώρας. Η ομιλία θα αναφερθεί και στη νομοθεσία αυτή και θα σχολιάσει τα δυνατά και τα ασθενή της σημεία. Πέρα από την παρουσίαση της σημερινής εικόνας και των τάσεων όσον αφορά την εφαρμογή και ένταξη των δύο αυτών τεχνολογιών κίνησης στο σύστημα των καθημερινών μας μετακινήσεων και μεταφορών, θα αναλυθούν οι παράγοντες και προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά και την άλλη μεγάλη πρόκληση της εποχής μας δηλαδή την επίτευξη, μέχρι το 2050, μεταφορών με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Είναι η πολιτική της «πράσινης συμφωνίας» (Green Deal) της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην οποία τόσο η ηλεκτροκίνηση όσο και η αυτόνομη οδήγηση παίζουν σημαντικό ρόλο. Η διάρκεια της διάλεξης εκτιμάται σε 40 λεπτά.
ΟμιλητήςΓεώργιος Γιαννόπουλος
Καθηγητής, Aντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και Ομ. Καθηγητή Συγκοινωνιακής Τεχνικής (ΑΠΘ) |